

Description
O PSA é uma estratégia conceituada pela OMS apresentando uma ferramenta metodológica de prevenção de riscos e monitoramento das águas, desde sua fonte, passando pela captação e posterior métodos de tratamento e distribuição, a fim de somar às estratégias de controle (para além das análises laboratoriais) com o intuito de implementar medidas de controle para reduzir ou eliminar os riscos de contaminação das águas para consumo humano.
A metodologia se baseia no curso de autoaprendizagem do Plano de Segurança da Água (PSA), para implantar e promover o PSA junto aos municípios que possuem autarquias de saneamento, o Serviço Autônomo de Água e Esgoto (SAAE). O plano é um sistema de gestão de risco, que monitora o caminho que a água faz, desde a captação até o usuário. A capacitação é voltada para os técnicos dos sistemas de abastecimento e os conteúdos são teóricos e práticos.
É uma técnica que pode ser adaptada às diversas realidades e territórios, considerando o alcance e o perfil dos agentes que lidam com as práticas de controle e monitoramento das águas. A implementação do PSA não envolve, prioritariamente, o dispêndio de grandes investimentos financeiros e estruturais, mas foca na importância do aprimoramento e incremento dos métodos de gestão. Trata-se de um plano de alcance local, e que permite envolver atores diversificados, incluindo as instituições que atuam com a prestação de serviços de abastecimento de água e as agências reguladoras de abastecimento de água.
Criteria 11/11
- ACCESSIBILITY
- ALIGNMENT WITH SDG 1,3,4,6 AND/OR 11
- RACE AND GENDER ISSUES
- ATTENTION TO CHILDREN AND ADOLESCENTS
- LOW COST
- SOCIAL DIFFUSION
- ADMINISTRATIVE EFFICIENCY
- ADHERENCE AND CONTINUITY AT LOCAL LEVEL
- WASH INITIATIVE
- CLIMATE RESILIENCE
- SUSTAINABILITY
Coordination of the Funasa team with the managers and technicians of municipal health departments.
Rural communities.
Locally implemented in specific regions.
Each plan has a specific duration.
In general, the methodology for implementing PSA in a municipality consists of the following steps: i) preliminary steps (planning); ii) system evaluation, iii) operational monitoring; iv) management plans; v) PSA review, vi ) PSA validation and verification.
According to the Brazilian Health Foundation, the main points to be developed under PSA are:
• Pollution control of water sources;
• Prevention and /or treatment of contaminants in water sources;
• Prevention and /or treatment of contaminants, storage, distribution and consumption;
• Improvement of Water Supply System management and operation practices;
• Expand knowledge and exchange of information among agents working throughout Water Supply Systems;
• Evidence and prioritize the needs for physical infrastructure and resource improvements.
• Monitor losses and provide quick decision-making.
Awareness-raising and training workshops;
Delivery of didactic, digital and physical material;
Records of activities in reports.
PSA assessment indicators follow the methodology of the World Health Organization (WHO). Each TED provides for the preparation of periodic reports for Funasa to review and validate the results achieved in each stage of development
Source: Plano de segurança da água : garantindo a qualidade e promovendo a saúde : um olhar do SUS, 2012.
Decentralized Execution Terms are established between Funasa and the partner academic institution. TED presents a step-by-step schedule detailing the costs of each implementation phase of the Plan.
Link: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicações/plano_seguranca_agua_qualidade_sus.pdf